Guide til køber:
Boligerne er opført i 2003. Der vil derfor være naturligt slid på boligen.
Køber og sælger aftaler indbyrdes prisen på boligen (andelen). Prisen kan maksimalt være den værdiansættelse, der fremgår af seneste årsrapport med tillæg af udførte og dokumenterede forbedringer af boligen.
Den vurderingsrapport (se nedenfor under guide til sælger) der er udarbejdet, da boligen blev sat til salg, kan ikke sidestilles med en tilstandsrapport. Det er derfor vigtigt, at køber selv gennemgår boligen inden købsaftalen underskrives.
Køber og sælger sørger selv for nøgleoverdragelse og aflæsning af målere.
Umiddelbart efter overdragelsen af boligen gennemgås boligen af køber og et bestyrelsesmedlem for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsestilstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen, med henblik på, at køber kan komme med mangelindsigelser til og med 8 dage fra overtagelsesdatoen bortset fra indsigelser vedrørende skjulte mangler.
Der henvises i øvrigt til foreningens vedtægter §§ 13, 14 og 15 vedr. overdragelse af boliger.
Guide til sælger:
Når en bolig sættes til salg, henvender sælger sig til bestyrelsen og orienterer om det forestående salg.
Sælger kan af bestyrelsen få udleveret en liste, der indeholder kontakt oplysninger om interesserede købere. Alternativt kan sælger bede en ejendomsmægler hjælpe med salget.
Sælger retter henvendelse til Spar Nord Ejendomsadministration (Administrator), der træffer aftale med en byggeteknisk rådgiver, med henblik på sammen med et bestyrelsesmedlem at gennemgå boligen.
Gennemgangen skal fastslå om:
- Eventuelle ændringer i boligen er lovlige
- Værdien af eventuelle forbedringer af boligen er reel og kan dokumenteres. Forbedringer ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag for værdiforringelse på grund af alder og slitage, jf. foreningens vedtægter.
- Standarden af boligens vedligeholdelse giver anledning til nedslag eller tillæg til udbudsprisen.
På baggrund af gennemgangen udarbejder rådgiver en vurderingsrapport, der bl.a. omfatter en opgørelse over eventuelle forbedringer og tilkøb til boligen. Gebyr for udarbejdelse af synsrapporten udgør 5.500 kr. inkl. moms, der betales af sælger.
Udbudsprisen skal godkendes af bestyrelsen.
Når en køber er fundet, skal dette oplyses til bestyrelsen, som ifølge vedtægternes § 13.1 skal godkende den nye andelshaver.
En aftale om overtagelse af boligen udarbejdes af administrator. Udgiften til udarbejdelse af overdragelsesaftalen er 8.000 kr., der afholdes af køber.
Umiddelbart efter overdragelsen af boligen gennemgås den tømte bolig af køber og et bestyrelsesmedlem for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsestilstand, der kun vanskeligt kunne konstateres, mens boligen var møbleret.
Der henvises i øvrigt til foreningens vedtægter §§ 13, 14 og 15 vedr. overdragelse af boliger.
Alle ovennævnte priser er inkl. moms pr. 2023.